9.8.11

Fantasy on Childhood #1

בחודשים אחרונים מתחוללת סערה תקשורתית בנוגע לטרנד המתהווה של דוגמניות-ילדות המדגמנות בגדי נשים. בלב הסערה עומדות השחקניות הצעירות אל פנינג בת ה-14, היילי סטיינפלד בת ה-15 והדוגמנית הצרפתייה הקטנטנה תיילן בלונדו בת ה-10 בלבד.

Elle Fanning                                                     Hailee Steinfeld                                               Thylane Lena-Rose Blondeau

כשמסתכלים על התמונות של הבנות המקסימות אי אפשר להבין על מה כל המהומה. רק כשמתחילים לבחון את העיניין לעומק מבינים שהילדות ניתנת לפרשנות בידי הצלם והקונספט שאותו מצלמים הוא זה שמעורר שאלות רבות בנוגע לתמימות.

באמצע יולי יצאו שני קמפיינים למותגים מארק ג'ייקובס ומיו מיו.
בראש הקמפיין של מארק ג'ייקובס שצולם ע"י יורגן טלר עמדה אל פנינג בת ה-14 להזכירכם, ודיגמנה בגדי נשים. בעריכה, תמונותיה הוצמדו לתמונות דוגמן שנראה בכמה וכמה שנים מבוגר ממנה והתוצאה שהתקבלה בסופו של דבר היא פרובוקטיבית ולא ממש תמימה.
         via awake-smile.blogspot.com

את הקמפיין של מיו מיו צילם ברוס וובר ובו כיכבה היילי סטיינפלד, גם היא לבושה בגדי נשים מסתובבת בשדות כלוליטה אבודה.

         via forums.thefashionspot.com

אם הצילומים של מארק ג'ייקובס ומיו מיו עוררו אי נעימות מסויימת כלפי הגיל וייצוג הילדות הצעירות, צילומי הפקת האופנה בגיליון ינואר של ווג פריז בעריכתו של טום פורד גרמו כבר לחוסר שקט מוחלט בשל אופיים הבוטה והפרובוקטיבי.
תיילן בלונדו בת ה-10 שנראת כמו השיבוט הקטן של לארה סטון, הוצגה בצילומים אלו לבושה כאישה בוגרת, מאופרת בכבדות ומביטה למצלמה בחושניות מפתה.


תיילן בלונדו היא ילדה בעלת יופי מדהים ועוצר נשימה. הצילומים הללו מקשים על הצופה להינות מהתום והנאיביות של הפנים הצעירות שלה ורק גורמים למחשבות מלוכלכות להתרוצץ בראש. ההבעות השאולות הופכות את הילדה הקטנה לביצ'ית וטיזרית, דימויים שלא קשורים לילדה בת 10 בשום צורה שהיא, ובכל זאת מישהו יצר אותם.
פטרישה הולנד בספרה "What is a Child", מסבירה שמיניות אצל ילדות כלל לא שולית, אלא נמצאת במרכז הארגון של המיניות בתרבותינו. הטיפולוגיה המורכבת של הילדות כוללת בתוכה את הילד האנרגטי ואת הילדה המפתה. לפי מחקריה הניתוק בין נשיות ומיניות הוא בלתי אפשרי וגם אם ילדה קטנה אינה בקיאה במיניותה, דמותה תשדר מין.

בצילום ילדים בדרך כלל ישנם חוקים נוקשים ומחמירים והתלונות העיקריות הופנו לסוכנות הדוגמנות של תיילן שהרשתה לייצג את הילדה בצורה כזו מינית ולא נאותה. לטענת פסיכולוגים רבים הנזק שנגרם לילדים בדור שלנו הוא עצום היות והם חשופים לאינפורמציה רבה שלפי התהליך ההתפתחותי הם עדיין לא מסוגלים להתמודד איתה, ואם מכניסים את הילדים אל תוך הסיטואציה כשחקנים ולא רק כמביטים מהצד הנזק הוא כפול.

לא ברור מה בדיוק נועדה להשיג מגמת צילום הילדות כבוגרות. בסופו של דבר הצילומים הללו נועדו לפרסם מותגים שאותם רוכשות נשים רגילות שקרוב לוודאי יזדעזעו מהתמונות הקשות. ההרגשה היא שבצילומים של ווג נחצה קו אדום והשאלה הנשאלת היא האם יוצרי הקמפיינים עושים אותם בשביל פרסום המותגים או בשביל לרצות את הצד הפרוורטי של עצמם.

הביקורת על ייצוג ילדים היא לא דבר חדש, כבר מהמאה ה-18 כיכבו ילדים בפורטרטים ורבים ניסו לגלות את הילדות האבודה, כל אחד בדרך שלו גם אם היא היתה שנויה במחלוקת.
ב-Fantasy on Childhood #2 אנסה להעמיק ולבחון למה אנו המבוגרים נרתעים כל כך מצילום ילדים שקצת שונה מהנורמה, ולמה נראה לפעמים שבאומנות מותחים גבולות ונותנים חסות לפנטזיות וסטיות מלוכלכות.

3 תגובות:

  1. יורם עבר-הדני10.8.2011, 15:42

    פוסט חשוב ומרתק!!! את עולם הילדות המתלבשות כנשים פוגש כל הורה כמוני השולח ילדות בנות 5 לגן. אנו מוצאים את עצמנו מתעקשים על בגד ים שלם, ושמלות שהן קצת בסגנון בית קטן בערבה. רק כדי לשמור על הילדות שמתחילה להיעלם מההופעה החיצונית. אין שום סיבה לדעתי שילדות ייראו כמו נשים מוקטנות.
    הצילומים של אל פנינג ושל היילי סטיינפלד עוד נמצאים בגבול הרך של בין נשיות לילדותיות. את הייצוג הנשי הילדותי מעט אפשר למצוא גם בצילומי דוגמניות מבוגרות יותר. לכן בעולם שבו אנו חיים היום קשה מאוד לשפוט את התמונות האלה כמשהו יוצא דופן. הרבה דוגמניות בנות 18 נראות כך בצילומים, ויכול להיות שזה נורא אבל חייב להודות שהתרגלתי. הצילומים של תיילן בלונדו הם פשוט גועל נפש צרוף על גבול הפדופיליה, וכל מי שאישר את הזוועה הזאת ראוי לגנאי. הורים, עורכים, צלמים, סטייליסטים. כל מי שעוסק בפרסום ותקשורת יודע שניגודים יוצרים תשומת לב, ומי שראה את סבתא סעדה מדברת על פייסבוק יודע על מה אני מדבר. אבל צריכים להיות קווים אדומים. נדמה לי שבמקרה הזה זה גם לא יוכיח את עצמו שיווקית.

    השבמחק
  2. אני בטוחה שהצילומים של תיילן יעשו הרבה יותר נזק מאשר רווח גם למפרסמים וגם לפרסומאים שלא לדבר על הצרכן. ללא כל צל של ספק.

    השבמחק
  3. היי מירי, הפוסט מאוד מעניין. אני חושבת שצפייה בפרסומות בהן משתתפות ילדות, לא הופכות אף אחד מלא-פדופיל לפדופיל. יתכן כי פדופילים יחוו עוררות רגשית כשיראו את התמונות האלה אבל ילדות-לוליטות יש במציאות במיליונים, כך שלפרסומות יש השפעה קטנה מאוד על כמות הפשעים הפדופילים, אם בכלל. אותי יותר מעניין אם האימג' של ילדה קטנה כמו תיילן בלונדו, הלבושה ומאופרת כמו אישה, מדבר בכלל אל מישהו (כולל אל הפרסומאים). היא הרי נראית בכל הפרסומות כמו "גרושה", זה אפילו לא עובר מבחינה אסתטית. אם הייתי פוגשת ילדה כזאת במציאות, הייתי מתחלחלת (כי זה מכוער ולא כי היא ילדה) אז באמת שאני לא מבינה על מי השטיק הזה כן עובד ואיזה רעיון זה בא לשרת. ואם יתברר שהפרסומות בכיכובה כן יוכיחו את עצמן מבחינה שיווקית, אז באמת שיש לי עוד הרבה ללמוד על העולם הזה :)

    השבמחק