27.10.11

My Little Princess > Fantasy on Childhood #3

הכירו את אווה יונסקו (Eva Ionesco), שחקנית / בימאית צרפתית והבת של הצלמת הפרובוקטיבית אירינה יונסקו. כבר מגיל 5 הפכה אווה למוזה ולדוגמנית ראשית בצילומים הארוטיים שצילמה אימה. בשנות ה-70 סצנת האמנות הפריזאית אימצה את התמונות המפוקפקות של הילדה הקטנה שפורסמו אפילו בכמה מכתבי העת הנחשבים בתחום האמנות. לא די בכך, דחיפתה של האם גרמה לאווה להיות הדוגמנית הכי צעירה שהופיעה אי פעם בפלייבוי ובגיל 11 בלבד כיכבה בעירום בגיליון אוקטובר 1976.

בחודשים האחרונים הרשת הוצפה בדעות שונות ומשונות לגבי צילום ילדות קטנות כבוגרות וייצוגן כאובייקט מיני בפרסום ובאומנות
וגם אני חוויתי את דעתי בעניין. הדיונים שהתפתחו בנושא ניסו לאמוד את גבולות המותר ותמיד התנהלו בין מבוגרים שניתחו את הסיטואציות המצולמות. אף פעם לא ראינו תגובה של הילדות עצמן.
השבוע כחלק משבוע האופנה חולון צפיתי בסרט My Little Princess” ובפעם הראשונה ראיתי התייחסות ותגובה של מצולמת.
זהו סרט הביכורים וסמי-אוטוביוגרפיה של אווה יונסקו עצמה שבו היא מביימת ומציגה את עמדתה לגבי הילדות המסובכת בצל מצלמתה של אימה.
הסרט מתחיל בצורה מאוד רגועה, מעין הצצה לפיסות חיים של ילדה בת-10 שאוהבת לשחק בבובות וקלאס. ההתרגשויות שלה מסתכמות בלחלום על מרלן דיטריך ולחכות למפגשים הפתאומיים עם אימה. כאשר מופיעה האם מבינים מהר מאוד את מורכבות היחסים בינן. מערכת יחסים זו מסתבכת עוד יותר כאשר באחד המפגשים מוציאה האם מצלמה ומאותו רגע הילדה נסחפת לעולם של שיגעון, ארוטיקה והתבגרות מוקדמת עד שנמאס לה והיא מתחילה למרוד.


לצערי הטריילר לא מצליח להעביר רבע מהטלטלה שעובר הצופה. את הסרט הזה פשוט חייבים לראות.
הסרט עשוי בקפידה, הפריימים מאוד ציוריים והתלבושות שעיצבה קאתרין באבה כל כך מיוחדות שאנו נכנסים בקלות למן סיפור אגדה קסום. המשחק המופלא מדגיש את הדמויות המנותקות מהמציאות והבימוי גורם לצופה לא לכעוס ולא לשפוט מהר מידי את המתרחש. אווה יונסקו מצליחה לספר את סיפורה הקשה ואת עמדתה הברורה בצורה קלה לעיכול וזו לדעתי גדולתו של הסרט.

היחסים המורכבים בין האם לבת המתוארים בסרט לא נפתרו מעולם גם בחיים האמיתיים. התמונה הבאה היא תמונה מטלטלת וקיצונית של אווה שצולמה על ידי אימה ב-1979. תמונה זו ותמונות דומות אחרות עדיין עומדות למכירה ופרסום. אווה ואירנה נמצאות עד עכשיו בהליכים משפטיים ארוכים כאשר אווה דורשת להפסיק למכור את תמונות העירום שלה והאם מסרבת לקבל זאת.

עידכון 17.12.12
כפי שאתם רואים אין כאן את התמונה המתוארת מעלה וזאת משום שקיבלתי מייל מאווה יונסקו המבקש להסירה. מעשה זה של אווה ממחיש את המלחמה היומיומית שהיא עדיין עוברת. אני מאחלת לאווה חיים שלווים, ומודה לה על סרט כנה ומרגש שמעורר הרבה שאלות על ניצול ילדים והורות בעולמניו.


תגובה 1: